15 dec. 2009

Cand incepem sa obisnuim copilul cu olita

E adevarat ca inca nu ma preocupa prea mult acest subiect, cand trei mamici incep sa-mi spuna ca trebuie sa pun copilul pe olita din momentul in care incepe sa stea in fundulet. Alte surse precizeaza ca la varsta de 10 luni ar fi debutul pentru aceasta deprindere.
Motivul? Chiar daca e prea mic sa priceapa scopul, copilul are nevoie sa se acomodeze, iar mai tarziu s-ar putea speria de olita si exista posibilitatea sa o accepte mai greu.
Asa ca, dupa ce fetita mea a inceput sa stea bine in fundulet, m-am armat si eu cu o olita si am incercat sa-i gasesc momentele in care isi face nevoile: dupa ce se trezeste si cam la 10-20 de minute dupa masa. Nu-mi iese de fiecare data, dar mergem inainte cu incredere ;)
O iau si o pun pe olita, in principiu in baie, uneori mai stau si eu pe wc, pentru a-i oferi un exemplu, mai ales ca piticotii vor avea tendinta sa copieze adultii. Dau drumul putin la apa, sa se auda curgand, ii tot spun pisu, o mai apas usor pe vezica poate pricepe ;) Daca e dupa somn, o spal pe fata cu apa rece si asta am vazut ca are parca uneori cel mai mare efect.
Mai mult de 10 minute nu ar trebui copilul lasat pe olita, pentru a nu-i crea probleme cu rectul.

3 comentarii:

  1. Din experienta copilul trebuie pus pe olita in momentul in care constientizeaza ceea ce se intimpla, si poate controla continenta - asta se intimpla in general dupa 2 ani si jumatate! Copiii mei au devenit curati dupa varsta de 2 ani si jumatate - inainte nici macar nu i-am stresat cu acest aspect! De atunci nu am avut probleme cu ei.

    Dresatul copilului sa faca la olita de la 9-10 luni nu face altceva decat sa te trezesti cu traume pe creierasul copilului si pe la 6-7 ani sa-ti faca iar in pat sau alte probleme.

    Pe de alta parte, daca exista scutecul de unica folosinta, la ce nevoie sa stresati copilul? Pe vremea cind eram noi copii era alta situatie...

    Ginditi-va inainte de a actiona! Lasati copilul sa devina curat singur! Nu-l dresati!

    RăspundețiȘtergere
  2. Intr-adevar, noile carti despre copii spun ca este bine sa inveti copilul sa faca la olita dupa ce isi controleaza continenta, adica dupa doi ani si ceva.
    Totusi, ideea conform careia ii creezi traume daca incerci sa il inveti mai devreme mi se pare cel putin exagerata. Mama mi-a spus ca pe mine si pe fratele meu ne-a obisnuit cu olita de pe la 11-12 luni. Si nu am facut in pat la 6-7 ani si nici nu am suferit traume de vreun fel!!!!!! Iar ideea ca erau alte vremuri nu tine, pentru ca intr-adevar, conditiile materiale erau altele, dar creierasul copiilor functiona la fel.
    Deci, fiecare poate face cum considera ca este mai bine pentru el si pentru copilul lui. Eu, una, mai astept, pentru ca deocamdata el nu asociaza facutul caca cu ceva negativ sau murdar (are 1 an si trei luni). Si nici nu ar avea rabdare sa stea pe olita. Iar taica-sau, adeptul noilor idei, imi spune ca i-as stresa baiatul cu incercarile mele. Deci, noi mai asteptam.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cu cat mai multe idei, cu atat poti sa vezi o situatie din mai multe unghiuri. Poate intr-adevar o fi prea devreme, avand in vedere ca in unele carti, cei care au experienta in domeniul pediatriei recomanda ca inceput la 10 luni.

    Cat despre stresatul fetitei mele, nu se pune in niciun caz problema, pentru ca ii place schimbare, o alta pozitie, o duc in alta incapere, stam de vorba, rade, da din maini si din picioare si exploreaza cu ochii si membrele mediul inconjurator. Uneori in acesta pozitie ma ocup si de taierea unghiilor. Una peste alta, conteaza sa faci lucrurile sa fie distractive...
    Am un copil care este in cautare de nou, ea va pricepe fara sa-i bag eu in cap ;)

    RăspundețiȘtergere